پانسمانی با پوشش پلاسما که می تواند انقلابی در درمان زخمهای مزمن ایجاد کند

10 ژوئیه 2020 - اولین پانسمان با پوشش پلاسما با قدرت حمله به عفونت و التهاب می تواند در درمان زخمهای مزمن مانند زخم های فشاری، زخم دیابتی یا عروقی که به خودی خود بهبود نمی یابند، انقلابی ایجاد کند.

این پوشش جدید که توسط دانشمندان دانشگاه South Australia ، تهیه شده است دارای یک آنتی اکسیدان ویژه می باشد که می تواند برای پانسمان هرگونه زخم به کار رود تا همزمان با کاهش التهاب زخم و از بین رفتن عفونت به ترمیم زخم کمک نماید.

در استرالیا، تقریباً نیم میلیون نفر از زخم های مزمن رنج می برند که سالانه 3 میلیارد دلار استرالیا برای سیستم بهداشت و درمان این کشور هزینه در بردارد. تصویر مشابه ای از وضعیت زخم های مزمن در سراسر جهان مشاهده می شود. با افزایش چاقی جهانی، دیابت و پیر شدن جمعیت، زخمهای مزمن به طور فزاینده ای بر نسبت های زیادی از جمعیت عمومی تأثیر می گذارند، اما تا قبل از این کشف موفقیت آمیز، معدودی از درمانها چنین نتایج مثبتی را به همراه داشته اند.

محقق برجسته، دکتر Thomas Michl ، از UniSA STEM ، می گوید: ما پانسمانهای فعلی را با این پوشش مدرن بهسازی نمودیم که باعث بهبودی مؤثر زخم های مزمن و کاهش رنج بیماران می شود.

مراقبت مناسب از زخمهای مزمن نیاز به تعویض مکرر پانسمان زخم دارد، اما پانسمانهای فعلی موچود در بازار، بازیگران منفعلی در مدیریت زخم هستند. پانسمان جدید ما این امر را تغییر می دهد و هرگونه پانسمان زخم را به یک عامل فعال در روند بهبودی تبدیل می کند. این پانسمان نه تنها باعث پوشش و محافظت از زخم می شود بلکه همچنین باعث کاهش التهاب بیش از حد و کاهش عفونت می گردد.

دکتر توماس میشل افزود: تاکنون هیچ روش دیگری به این نتیجه ی عالی دست نیافته بود. این فناوری قابلیت تولید در حجم انبوه را دارد و پایدار است، همین خصوصیات آن را به گزینه ای مناسب برای کاربردهای گسترده در سراسر جهان تبدیل می کند.

محققان اکنون با نتایج دلگرم کننده در حال بررسی ماندگاری یا عمر فروشگاهی(shelf-life) این پوشش ها هستند. مراحل بعدی کارآزمایی های پیش بالینی با محصولاتی است که به طور بالقوه در دو یا سه سال آینده در دسترس عموم خواهند بود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200710/Novel-plasma-coated-bandages-could-revolutionize-the-treatment-of-chronic-wounds.aspx